Elke dag maken wij allemaal dingen mee. De ene dag blijft je alleen beter bij dan de andere. Die ene vakantie van 10 jaar geleden kan je zó voor je halen en de vakantie van twee jaar terug… Waar wás dat ook al weer?
Je speelt elke donderdagavond vrij bij jouw tennisclub met je tennismaatje maar wat je op de donderdagavond van twee weken geleden gedaan hebt is een lastige vraag. Die keer dat je voor het eerst met een tennistoernooi meedeed is al weer lang geleden maar dat kan je je hoogstwaarschijnlijk nog beter herinneren. En waarom weet je nog zo goed wat die ene docent destijds tegen je zei?
Daar gaat deze blog over: De kracht van unieke momenten (bij kinderen) en hoe iedereen daar op in kan spelen.
Waarom blijven sommige gedachten voor langere tijd bij ons? We willen de positieve gedachtes meemaken en voor lange tijd bij ons houden. Hier zijn vier elementen voor:
‘Elevation’/Verhoging: Je maakt iets mee wat boven de normale dagelijkse activiteiten uitsteekt. Je gaat bijvoorbeeld naar Disneyland.
‘Moments of inside’ / De momenten van binnen: Je realiseert je iets. Je kan bijvoorbeeld niet nog één dag langer je werk volhouden omdat je het niet meer leuk vindt of je beseft dat je verliefd bent op iemand en diegene gaat trouwen.
‘Pride’ / Trots: De momenten waarop je trots bent. Dit zijn vaak de momenten wanneer jij op je best bent. Je doet iets waarvan je niet wist dat je het kon. Je wordt herkent door iemand, hij of zij geeft je een mooi compliment of je doet iets moedigs.
‘Connection’ / Verbinding: Dit kan met één persoon, je hebt het gevoel gelijk te zijn met iemand. Dit vindt ook plaats bij groepen: Je werkt met elkaar ergens aan, iets dat groter is dan de groep.
Bron: Dan Heath, The Power of Moments
Wanneer één van deze elementen plaatsvinden ontstaat er een piek. Je kan je voorstellen dat wanneer je door Disneyland loopt je misschien wel 60% van de tijd rustig op de bank wil liggen met chips en Netflix. Het is daar veel rustiger, je zit lekker in plaats van staan in een lange rij. Maar bij Disneyland ontstaan de momenten die je onthoudt, een piek. Je doet iets wat je niet vaak meemaakt en je bent hoogstwaarschijnlijk met een groep mensen waar je om geeft.
“Niemand zou fanatiek gaan tennissen als er alleen maar kan worden getraind”
We trainen om wedstrijden te kunnen spelen. Een goed voorbeeld is school. Op veel scholen wordt er alleen maar ‘getraind’ (de lessen), maar komt er haast nooit een ‘wedstrijd’, een moment waarbij de vaardigheden in praktijk worden getest. De wedstrijd is leuk, dit is een piekmoment. School heeft weinig piekmomenten. Terwijl je tijdens een groot gedeelte van je tijd in een schoolgebouw bent gebeuren de piekmomenten vaak daar buiten. Dat zijn de wedstrijden, de overwegingen die moeten worden gemaakt, de feestjes en de presentaties. Dit zijn de momenten waarbij de scholieren echt iets leren en waarbij de gebeurtenissen hen bijblijven.
Hoe wij bij Tennis the World hier op inspelen is door de deelnemers vooraf te verrassen. Tijdens de week geven wij veel aandacht aan de kinderen en doen wij er alles aan hen een moment te geven die zij later nog steeds bij zal blijven. Een oprecht compliment of leuk bericht. De hele reis is voor een kind al een hele ‘elevation’, maar ze zullen ook trots op zichzelf en elkaar zijn na deze week. Ze worden beter, maken vrienden en spelen wedstrijden. Dat laatste is een stukje ‘connection’. Vier dagen lang trainen wij met elkaar om het maximale uit ons te halen en om dit te laten zien tijdens de ontmoeting tegen België tijdens de Tennis the World Cup. De kracht van unieke ervaringen is ook de kracht van Tennis the World. Benieuwd naar onze kracht? Inschrijven kan via: https://tennistheworld.nl/reizen/
Break the script and push your limits.